Acasă » 2019 » Ноябрь » 23 » CERINTE SSM LA EFECTUAREA LUCRĂRILOR DE TRANSPORTARE SI INCARCARE-DESCARCARE A MATERIALELOR DE CONSTRUCTIE, DESEURILOR ETC.
13:42
CERINTE SSM LA EFECTUAREA LUCRĂRILOR DE TRANSPORTARE SI INCARCARE-DESCARCARE A MATERIALELOR DE CONSTRUCTIE, DESEURILOR ETC.

CERINȚE DE SECURITATE ȘI SĂNĂTATE ÎN MUNCĂ

LA EFECTUAREA LUCRĂRILOR DE TRANSPORTARE SI INCARCARE-DESCARCARE A

MATERIALELOR DE CONSTRUCTIE, DESEURILOR ETC.


RISCURI IDENTIFICATE

  • loviri sau striviri provocate de transport in miscare
  • accidente rutiere
  • loviri sau striviri la descarcarea marfii
  • cadere de la inaltime (din remorca)

 

PRINCIPALELE MĂSURI DE PREVENIRE ŞI PROTECŢIE

Persoanele desemnate (sefii formatiei de lucru) vor lua masuri pentru informarea conducatorilor auto asupra particularitatilor de conducere a autovehiculelor in caz de polei, mazga, ceata etc.

Antreprenorul general consultinduse cu managerul de proiect si coordonatorul in materie de SSM  trebuie:

a) sa stabileasca traseele de acces la/de la drumurile publice precum si traseele interioare;

b) sa asigure conditiile de parcare a autovehiculelor;

c) sa asigure conditiile de efectuare a lucrarilor de intretinere si exploatare auto;

d) sa asigure amenajarea si intretinerea in stare de circulatie a drumurilor de acces, a rampelor, a cheiurilor fixe si a locurilor de incarcare- descarcare a autovehiculelor;

e) sa asigure descongestionarea drumurilor de acces si a spatiului de manevra pentru intrarea si iesirea la rampele sau la locurile de incarcare- descarcare a autovehiculelor;

f) sa asigure marcarea si semnalizarea locurilor sau a zonelor periculoase in care se limiteaza viteza de circulatie a mijloacelor de transport ;

g) sa asigure iluminatul pe timp de noapte a cailor de acces, a spatiilor pentru incarcarea- descarcarea si manevrarea autovehiculelor si a altor puncte de lucru periculoase;

h) sa asigure instruirea persoanelor care piloteaza autovehicule.

Parcarea

Este interzisa parcarea autovehiculelor pe drumurile de trecere din garaj si din incinta unitatilor sau subunitatilor, precum si sub liniile electrice aeriene.

Locurile de parcare devenite alunecoase prin scurgeri sau imprastieri de substante grase, lichide etc. vor fi curatate si apoi presarate cu materiale aderente (nisip, cenusa, zgura etc.)

In timpul iernii, drumurile de acces, trotuarele, pasajele din parcare vor fi curatate de zapada sau de gheata, presarandu- se rumegus, zgura, nisip, sare etc.

La parcarea autovehiculelor pe locurile destinate acestui scop, conducatorii auto vor lua urmatoarele masuri:

a) vor asigura distanta de manevrare in siguranta dintre autovehicule si intre acestea si constructii;

b) vor opri motorul;

c) vor frîna autovehiculul;

d) vor scoate cheile din contact;

e) vor inchide si vor asigura prin incuiere usile cabinei;

f) vor scoate de sub tensiune instalatia electrica a mijlocului de transport, actionand intrerupatorul general (daca este cazul).

Iesirea autovehiculelor din parcare si din incintele agentilor economici in drumurile publice se va face cu fata. In cazul cand nu este posibil, iesirea pe drumurile publice se efectueaza numai prin pilotare.

Masuri generale de securitate a muncii privind marfurile transportate

La manevrarea, pozitionarea si fixarea autovehiculelor pentru incarcare - descarcare, conducatorii auto vor respecta prevederile cerintelor de securitate a muncii specifice locurilor de munca respective.

Conducatorii auto vor supraveghea ca incarcatura sa fie repartizata uniform pe platforma autovehiculelor, precum si respectarea tonajului si gabaritului.

Conducatorul autovehiculului care efectueaza transportul va verifica la plecarea in cursa si in parcurs modul cum a fost legata incarcatura. Se interzice plecarea in cursa daca acesta constata ca incarcatura nu a fost legata corespunzator.

Asezarea marfurilor in autovehicule se va face astfel incat sa fie asigurata stabilitatea lor in timpul parcursului. Responsabilitatea asupra modului de asezare si de ancorare a incarcaturii revine unitatii la care se face incarcarea. Conducatorul auto va refuza efectuarea transportului daca aceasta nu indeplineste conditiile de tonaj si/sau gabarit. In cazul incarcaturilor formate din lazi, butoaie, cutii sau colete, se interzice sa se lase locuri goale intre acestea. La nevoie, intre randuri se vor pune chituci sau sipci de lemn.

La transportul pieselor si materialelor cilindrice, cu volum si greutate mare, acestea se vor fixa de catre expeditor cu juguri care se fixeaza de platforma caroseriei. Cand raman spatii pe platforma caroseriei, se va asigura incarcatura impotriva deplasarii.

In caroseria autocamioanelor se pot transporta impreuna cu incarcatura numai incarcatorii sau insotitorii marfurilor prevazuti in foaia de parcurs, cu obligatia sa nu calatoreasca deasupra incarcaturii sau in picioare si sa nu fumeze. Pentru transportul lor se amenajeaza un spatiu prevazut cu banca fixata rigid de platforma, in partea din spate a caroseriei.

Este interzis sa se transporte persoane pe partile laterale ale caroseriei, in picioare, in caroserie, pe scari, precum si in remorci, sau deasupra incarcaturii.

Este interzis sa se transporte in caroseria sau cabina autovehiculului, persoane care se afla in stare de ebrietate.

Se interzice urcarea sau coborîrea persoanelor In timpul mersului.

Se interzice accesul la locul de incarcare - descarcare al autovehiculelor, persoanelor care nu au nici o atributie la aceste operatii.

Incarcarea cu materiale a autovehiculelor va fi astfel facuta incat conducatorul auto sa aiba vizibilitatea necesara in mers si posibilitatea supravegherii parcursului.

La incarcarea autovehiculelor cu ajutorul macaralelor sau excavatoarelor, se vor respecta urmatoarele masuri:

a) incarcarea se va face dinspre partile laterale ale autovehiculului sau dinspre partea din spate;

b) incarcatura va fi asezata pe platforma cat mai incet posibil pentru a se evita socurile, avariile sau accidentele;

c) conducatorul auto nu va permite stationarea de persoane pe platforma autovehiculului, in cabina si pe scari;

d) conducatorul autovehiculului (camion, basculanta, tractor etc.) va parasi cabina si se va indeparta de zona de actiune a macaralei sau a excavatorului; prin exceptie, la incarcarea cu excavatorul a autovehiculelor prevazute cu aparatoare de cabina, se admite prezenta in cabina a conducatorului auto. In cazul incarcarii marfurilor care depasesc gabaritul este interzisa prezenta conducatorului auto in cabina, indiferent de mijloacele de incarcare utilizate si de capacitatea autovehiculului.

Conducatorul auto nu va efectua controlul tehnic sau repararea autovehiculului in timpul incarcarii sau descarcarii acestuia.

Marfurile care ar putea sa se imprastie in timpul transportului trebuie sa fie ambalate si acoperite cu prelata, iar caroseria autovehiculelor destinate unor astfel de transporturi nu trebuie sa permita scurgerea marfii.

In functie de felul si dimensiunile marfii transportate, precum si de lungimea autovehiculelor in care se transporta, pentru a se efectua toate manevrele cu usurinta si fara pericol de accidentare, la locurile de incarcare - descarcare,beneficiarul transportului trebuie sa asigure spatii corespunzatoare.

Marfuri grele si voluminoase

Autovehiculele si remorcile nu vor fi incarcate cu marfuri ce pot depasi gabaritul admis si greutatea pe osie .

Marfurile ambalate pot depasi inaltimea obloanelor, cu conditia de a fi asigurate prin legare pentru a nu cadea in parcurs. Legarea marfurilor se va face in asa fel incat ambalajul sa nu aiba muchii taioase care, in parcurs, sa poata produce taierea (roaderea) legaturilor sau desfacerea acestora.

Operatiile de incarcare si descarcare a pieselor grele si voluminoase in si din autovehicule se vor face cu ajutorul instalatiilor de ridicat.

Manipularea greutatilor mari pe platforma autovehiculelor se va face cu dispozitive speciale de ridicat, omologate.

Caroseria autovehiculului in care se face incarcarea marfurilor grele trebuie sa fie neteda si rezistenta.

Descarcarea marfurilor grele trebuie sa se faca pe suprafete nivelate si consolidate.

La incarcarea si descarcarea marfurilor grele cu ajutorul planurilor inclinate se vor folosi trolii. In aceste cazuri lucratorii vor pastra o distanta corespunzatoare fata de marfurile ce se incarca - descarca.

Obiecte cu lungime mare

Incarcatura de transportat nu va depasi capacitatea maxima a mijlocului de transport. In cazul materialelor lungi, acestea nu trebuia sa atinga solul in timpul mersului.

Daca incarcatura depaseste in lungime partea din spate a caroseriei sau a peridocului, aceasta va fi semnalizata, ziua cu stegulet rosu in spate si cu stegulete albe in fata, iar noaptea cu lumina rosie, care va fi fixata in partea din spate a incarcaturii si lumini albe in fata.

Incarcarea sau descarcarea obiectelor cu lungime mare (care nu se poate face cu macaraua) se va face pe plan inclinat, pe sine sau pe grinzi care vor fi fixate la capatul inferior (pe pamant) cu pene.

Tragerea obiectelor se va face cu odgoane ori cu trolii.

Deplasare obiectelor pe planul inclinat se va face cu ajutorul rangilor.

Operatia de descarcare a obiectelor cu lungime mare din mijloacele de transport va incepe numai dupa verificarea stabilitatii incarcaturii pe platforma. Descarcarea se va face succesiv, incepand cu randul superior.

Marfuri ambalate sau cu forme geometrice regulate

Incarcarea si descarcarea marfurilor ambalate sau cu forme geometrice regulate in si din autovehicule se vor face in trepte, incepand de la partea superioara a stivei la descarcare si invers la incarcare.

Manipularea marfurilor pe platforma autovehiculelor se va face numai dupa ce acestea au fost verificate sa nu aiba cuie sau capete de balot iesite, care ar putea produce taieturi.

Lazile cu geamuri se vor incarca si descarca de pe autovehicule numai cu ajutorul instalatilor de ridicat. Se vor folosi numai autovehicule dotate cu instalatii de ridicat.

Incarcarea si descarcarea butoaielor in si din autovehicule se vor face prin rostogolire pe plan inclinat sau prin folosirea obloanelor ridicatoare din dotarea autovehiculelor.

Marfurile incarcate pe paleti trebuie sa fie bine fixate, in vederea prevenirii deplasarii sau rasturnarii.

Paletii trebuie asezati in caroseria autovehiculului cu latura mica inspre cabina mijlocului de transport.

Autocamioane cu platforma basculabila destinate transportului de materiale ca: nisip, pamant, pietris si deseuri vor fi verificate inainte de plecarea in cursa asupra starii tehnice

La remorcile basculabile se va verifica starea cuplajelor (hidraulic de franare si de semnalizare) precum si sistemul de imperechere a remorcii cu autovehiculul tragator: carlig de tractiune, protap si lanturi de siguranta.

Dupa cuplarea remorcii de autovehiculul tragator se va asigura cu splint carligul de tractiune al autovehiculului tragator.

Este interzis sa se efectueze viraje stranse pentru a se evita suprasolicitarea protapului.

La incarcarea autocamioanelor cu platforma basculabila si a remorcilor basculabile, conducatorul auto va cobora din cabina si va iesi din raza de actiune a utilajului de incarcare mecanizata, dupa asigurarea autocamionului impotriva pornirii necomandate.

La descarcarea prin basculare a autocamioanelor cu platforma basculabila si a remorcilor basculabile, conducatorul auto se va asigura ca pe platforma si in raza de actiune a acestora sa nu existe nici o persoana.

Dupa descarcarea si coborarea platformei basculabile si a remorcii basculabile si inainte de a porni de pe loc, acestea vor fi blocate din nou prin manevrarea celor doua manete in pozitia "coborare".

Nu se admite pornirea de pe loc a autocamionului cu platforma basculabila si a remorcii basculabile inainte de a aseza corect caroseria si de a se bloca de bolturi.

Categorie: SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA (PROTECTIA MUNCII) | Vizualizări: 2453 | Adăugat de: IonDarii | Tag-uri: protectia muncii, serviciu extern ssm, fise ssm, sanatate, codul muncii, securitate, instructiuni, ssm, securitatea muncii, riscuri, stavila, registre | Rating: 5.0/1
Total comentarii : 0
avatar