Acasă » Fişiere » IDEI DE AFACERI » Alte idei de afaceri [ Adaugă o intrare nouă ]

Comercializarea ceaiurilor medicinale
09.04.2012, 23:01


 

Aproape ca nu este farmacie care sa nu ofere o gama importanta de produse naturiste. Intr-o vreme, pana aproape de sfarsitul anilor '90, majoritatea erau din import, dar marele lor inconvenient era ca se vindeau la un pret foart e piperat. Pe de alta parte, nu exista o constanta in aducerea acestui tip de produse. Astfel, exista posibilitatea sa constati, in calitate de cumparator, ca te afli in imposibilitatea de a urma un tratament complet, pe durata mai multor saptamani, si asta tocmai pentru ca farmaciile nu importau respectivul produs tinand cont de cererea de pe piata, ci dupa ureche.

In ultimii ani insa, firmele moldovenesti au intuit ca aceasta industrie a prelucrarii plantelor cu efect tamaduitor si nutritionist, a distribuirii si promovarii lor ar putea reprezenta o afacere deosebit de profitabila. Cu alte cuvinte, ca medicina traditionala moldoveneasca poate fi un bun punct de plecare.

Asa au ajuns unele firmele moldovenesti la concluzia ca multe dintre ceaiurile facute din plante medicinale autohtone pot inlocui produsele farmaceutice de acelasi tip aduse din import. Avantajul lor consta in faptul ca nu au costuri foarte mari de productie, distributie si promovare. Si un alt motiv pentru a porni o astfel de afacere o reprezinta materia prima care se gaseste din belsug si se obtine relativ usor (menta, sunatoarea sau teiul, spre exemplu). Pe de alta parte, increderea moldovenilor in astfel de produse este ridicata si, in majoritatea cazurilor, mostenita din familie.

Pentru ca afacerea cu ceaiuri naturiste sa functioneze, mai aveti nevoie sa puneti la punct cateva amanunte, cum ar fi depasirea obstacolelor birocratice, promovarea eficienta sau castigarea increderii clientilor.

Informatii pe scurt
Ideea: Productia si comercializarea de ceaiuri naturiste autohtone
Capital initial:
30.000 de euro
Cifra de afaceri:
In primul an de activitate se estimeaza atingerea unei cifre de afaceri de 50.000 de euro, iar in al doilea - de 150.000 de euro (in cazul unei firme care foloseste doar materii prime autohtone si se adreseaza exclusiv pietei romanesti)
Profit brut:
20.000 de euro, in primul an, iar in al doilea profitul va fi in functie de investitiile facute
Situatia pietei:
Piata este intr-o continua si constanta expansiune. Tot mai multi inteleg ca una dintre cele mai simple si mai putin costisitoare modalitati de a combate anumite afectiuni o reprezinta consumarea unor ceaiuri facute din plante cu proprietati tamaduitoare.
Sanse de reusita:
Foarte mari, deoarece nu exista pe piata din  moldova afacerea data.

70% din femei consuma ceaiuri din plante medicinale
Aproape orice moldovan a consumat ceaiuri, cel putin o data, nu doar din simpla placere, ci sub pretextul ca doreste sa slabeasca sau sa reduca nivelul colesterolului, pe cel al glicemiei etc. Un studiu realizat in cursul anului trecut de catre Asociatia Cornelis a adus in prim plan cateva aspecte remarcabile: astfel, datele statistice indica faptul ca, intr-o luna, peste 70% din persoanele adulte din mediul urban consuma cel putin un tip de ceai. Dintre acestia, ponderea cea mai mare este a persoanelor de peste 40 de ani. Venitul si educatia nu influenteaza aproape deloc cantitatea de ceai consumata, cu alte cuvinte orice persoana cu varsta intre 18 si 65 de ani (esantionul pe care s-a facut acest sondaj) trebuie privita ca un posibil consumator.

Conform aceluiasi studiu, ceaiul din plante medicinale este de departe cel mai utilizat tip de ceai. Peste 60% dintre persoanele adulte din mediul urban au declarat ca l-au consumat in ultima luna. Consumul de ceaiuri din plante medicinale creste cu varsta: de la 43.6% pentru persoanele cu varsta intre 18 si 24 de ani, pana la 73.3% pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 55 si 65 de ani.

Interesant este si un alt aspect. Femeile consuma intr-o proportie mult mai mare astfel de produse - 70%, fata de barbati care consuma in proportie de 50% ceaiuri cu efect nutritionist. Tot ca o curiozitate, trebuie mentionat faptul ca persoanele cu venituri mici (69%) si pensionarii (75%) sunt categoriile cele mai inclinate sa consume ceaiuri din plante medicinale. Pe de alta parte, sanatatea, in general, si tratarea problemelor de sanatate sunt motivele principale pentru care consumatorii utilizeaza ceaiurile cu efect nutritionist sau tamaduitor.

Ce trebuie sa deducem din aceste date statistice? O concluzie foarte simpla: exista un mare potential de dezvoltare a pietei ceaiurilor cunoscute sub denumirea generica de naturiste. Este adevarat ca in acest moment nu sunt foarte multi jucatori, iar o parte dintre acestia actioneaza haotic; spre exemplu unii dintre ei se axeaza doar pe obtinerea unei calitati excelente a produsului, uitand sa-l promoveze corespunzator, altii fac rabat de la calitate in incercarea de a obtine un profit rapid, mai sunt o serie de producatori care nu inteleg ca pentru a vinde un produs trebuie sa-l faci atractiv in ochii cumparatorului etc.

Dar dincolo de aceste cautari, de altfel inerente oricarui inceput, piata ceaiurilor nutritioniste (care in Asia se cifreaza la cateva zeci de miliarde de dolari anual) isi va gasi in urmatorii ani un fagas normal, chiar si numai plecand de la simpla observatie ca, in cazul nostru, cererea e foarte mare, iar gusturile posibililor consumatori se cizeleaza pe zi ce trece.

 

Prezentarea afacerii
Ce sunt ceaiurile medicinale? Specialistii din domeniu si nutritionistii considera ca ceaiurile medicinale sunt acele produse care contin o serie de suplimente nutritionale. Si care, foarte important, au la baza medicina naturista traditionala. Efectul consumarii lor este unul terapeutic, deoarece, fiind foarte bogate in vitamine, minerale, saruri, ajuta la ameliorarea unor boli sau la refacerea organismului supus stresului si efortului cotidian.

Paleta bolilor care se incearca a fi combatute cu ajutorul medicinei naturiste este foarte larga. - ceaiul natural ajuta la scaderea colesterolului;
- baut in cantitati bine dozate, la recomandarea medicului, ceaiul negru combinat cu diverse extracte de plante poate spori fertilitatea la femei si potenta la barbati;
- consumarea unei cani de ceai pe zi sporeste puterea sistemului imunitar.

Primii pasi, cei mai dificili
Primul lucru pe care trebuie sa-l faceti in cazul in care doriti sa va lansati intr-o afacere cu produse naturiste este acela de a va inregistra o firma.

 

Inregistrarea produselor - doar cu ajutorul nutritionistului
Marele inconvenient in faza de inceput este necunoasterea domeniului plantelor. De aceea, e nevoie sa consultati mai multi nutritionisti. Rolul acestora este vital, deoarece ei decid care este compozitia finala a fiecarui produs in parte. Spre exemplu, daca doriti sa produceti ceai de coada soricelului, aveti nevoie de o reteta ce va trebui omologata de Ministerul Sanatatii. Prin reteta nu se intelege doar specificarea dozajului de plante de coada soricelului pe care il includeti in plicul de ceai, ci si cand a fost cules produsul, care sunt efectele pe care consumul acestuia il are asupra oamenilor, modul de preparare etc.

Dupa ce ati reusit sa obtineti aceasta reteta cu ajutorul nutritionistului, trebuie sa mai prezentati o serie de acte si documente: La dosar ai nevoie sa spui nu doar formula verificata de nutritionist, ci si cum arata produsul final, sa anexezi mostre, buletine de analize, avize potrivit carora hartia amblajului este bun alimentar sau ca produsele nu sunt din zona poluata si ca respecta un anumit procedeu tehnologic.

Exista doua categorii mari de ceaiuri: unele facute dintr-o singura planta, iar altele din mai multe. Toate insa au nevoie sa fie omologate de catre Ministerul Sanatatii si fiecare in parte are nevoie de o reteta proprie dupa care sa fie produs. Spre exemplu, exista ceaiuri facute din 10 sau 15 plante.

Reteta este, cel mai adesea, una originala si la ea lucreaza, contracost, mai multi nutritionisti. In fond, e vorba de retete traditionale moldovenesti, dar adaptate la cerintele si normele actuale. Obligatorie este testarea acestor produse timp de o saptamana sau doua pentru a vedea daca prin consumarea lor se obtine efectul dorit.

Datorita documentatiei foarte amanuntite care trebuie depuse la Ministerul Sanatatii, autorizatiile pentru producerea si comercializarea ceaiurilor nu se obtin mai devreme de o luna jumatate sau chiar doua.

Investitiile initiale, dupa buget
Suma de bani de care trebuie sa dispuneti pentru a intra intr-o astfel de afacere se ridica la cateva zeci de mii de euro. Fara indoiala ca aveti nevoie de un sediu utilat corespunzator, de o dubita si de foarte multe relatii in domeniu, cu ajutorul carora sa formati o retea care sa functioneze perfect. Din ea va trebui sa faca parte, de exemplu, o firma de design care sa lucreze ambalajul.

O alta trebuie sa realizeze fizic aceste ambalaje, astfel incat sa respecte normele igienice si, in fine, trebuie sa conclucrati cu o firma care sa produca efectiv acea reteta de ceaiuri. Aceasta, desigur, in cazul in care nu aveti bani pentru achizitionarea unei linii de productie care costa 50.000 de euro si care se aduce doar din import.
Pentru o firma care produce 15 ceaiuri, dintre care cinci sunt combinate, graficul investitiei arata in felul urmator:

Onorariile a sase nutritionisti 6 x 700 € = 4.200 €
Celulare, benzina, alte cheltuieli 800 €
Salarii 3 angajati x 200 = 600 €
Design ambalaj 2.000 €
Machete de publicitate 2.000 €
Publicitate in ziare, distributie fluturasi (4-6 luni) 6.000 €
Achizitionare materii prime 4.500 €
Productie 7.500 €
Chirei sediu 4 luni x 200 € = 800 €
Telefon, fax 150 €
Calculator 350 €
Total 28.900 €

Incepeti cu produse cunoscute moldovenilor
Un sfat este acela de a nu incerca din prima sa acoperiti o gama foarte larga de ceaiuri naturiste, din doua motive: cu unele dintre produse, mai extravagante, ati putea ramane in depozit, deoarece nu sunt pe gustul moldovenilor si un alt motiv il constituie faptul ca aceasta afacere este una de tip piramidal. Este recomandabil sa lansati pe piata un produs numai cand aveti certitudinea ca el va va aduce profit in mod constant. Asta deoarece, asa cum am vazut si mai sus, pentru a obtine un aviz favorabil aveti nevoie de bani si timp.

 

Exista, totusi, o categorie de produse care nu trebuie sa lipseasca din oferta dvs. initiala.La o simpla trecere in revista a acestor ceaiuri, ne dam seama ca multe dintre ele sunt bine cunoscute moldovenilor: coada soricelului, galbenele, macese, menta, musetel, salcam, sunatoare, tei.  In ceea ce priveste ceaiurile combinate, avem de-a face cu patru produse: "All energy tea", pe baza de macese, scortisoara, afin, coacaz negru, "Splendiva", un ceai facut din zece plante si care "lupta" impotriva kilogramelor in plus, "All memory tea" sau "Eros tea".

Procurarea materiilor prime
Procurarea materiilor nu este o operatiune atat de complicata ca inregistrarea produselor, dar trebuie identificati cei mai buni furnizori de pe piata autohtona. Nu trebuie sa semnati contracte de aprovizionare cu materii prime inainte de a face o documentare temeinica.

Cu rol informativ, trebuie spus ca preturile sunt accesibile.Spre exemplu, un kilogram de galbenele se poate achizitiona cu 200 de lei. Cele mai scumpe sunt coacazul negru si branca ursului care pot ajunge si la 280. de lei pentru un kilogram. De obicei, livrarea se face in cateva zile, dar in afara sezonului de crestere a plantei se poate astepta si 90 de zile.

Important! Nu cumparati marfa fara ca aceasta sa aiba certificat de conformitate sau buletin de analiza.

 

Parteneri dupa chipul si asemanarea dvs.
Cel putin in prima faza a afacerii, aveti nevoie de cativa parteneri de incredere care sa va ajute in ceea ce priveste marketingul, promovarea si productia efectiva. Ulterior, cand veti avea profituri care sa va permita investitii majore, veti putea deschide departamente distincte, parte din propria companie, care sa se ocupe de aceste aspecte. In ceea ce priveste productia, ar fi bine, ca cel putin la inceput sa apelati la o firma specializata. Asta pentru ca procesul de productie este unul complicat, care inseamna dozarea, mixarea, cantarirea dupa reteta facute cu o precizie elvetiana.

Exista doua modalitati de plata a distribuitorilor: in primul rand, oferirea unui discount situat intre 10 si 30%, dar cu obligativitatea respectarii unui anumit pret impus de producator. A doua o reprezinta plata la termen. Pentru a avea o mai buna relatie cu distribuitorul ar fi indicat sa mentionezi numele lui pe pliantele prin care tu iti promovezi produsul. In acest fel sunt si ei promovati si toata lumea e multumita.

Fisa de castiguri pe produs

Pret produs
("energy tea")                         61.000 lei

Cheltuieli
Materia prima si ambalarea     14.000 lei
Sigiliu, punga, eticheta, cod de bare             7.000 lei
Transport                                                       1.000 lei
Plata distribuitor (discount de 10-30%)      12.000 lei 
Publicitate                                                     7.000 lei
Total     41.000 lei

Profit      20.000 lei


Factori de succes

1. Creativitate si inventivitate. Aceste doua cuvinte trebuie sa fie farul calauzitor pentru orice investitor si ele se aplica atat in ceea ce priveste activitatea de marketing cat si in cea de productie. Concret: intrand intr-o farmacie pentru a cumpara un pachet de ceai de musetel, fara indoiala ca posibilul client isi va arunca ochii asupra produsului care are cel mai frumos ambalaj si care inspira cea mai mare incredere. La fel se intampla, atunci cand doriti sa promovati produsele prin diverse mijloace de informare.

O prezentare inteligenta a produsului, identificarea lui cu un anumit mesaj sau o anumita imagine il pastreaza mai usor in constiinta cumparatorului. In cazul produselor combinate, pentru fabricarea carora este nevoie de imbinarea mai multor plante, e nevoie sa gasiti reteta care sa imbine efectele tamaduitoare cu placerea gustului.

2. Retea puternica de distributie. E foarte important sa nu aveti sincope in ceea ce priveste prezenta produselor dvs. pe piata. Disparitia unui produs, din diverse motive, de pe piata, chiar si numai pentru o saptamana, poate determina cumparatorul sa renunte la el. De aceea e foarte important sa reusiti sa aveti cu distribuitorul o relatie de interdependenta, astfel incat el sa fie supermotivat in a va vinde produsele. Spre exemplu, puteti incerca sa ii faceti distribuitorului o oferta in care procentul care reprezinta castigul sau sa creasca direct proportional cu cantitatea de marfa vanduta.

3. Seriozitate. Ca in orice afacere, pentru a putea fi competitiv trebuie sa va fidelizati clientii. Puteti spune ca ati devenit un jucator important in piata ceaiurilor medicinale doar in momentul in care oamenii va identifica produsele cu seriozitatea si calitatea.

Factori de risc

1. Lipsa materiei prime. In momentul in care identificati posibilii furnizori de materie prima (si inainte de a semna contracte), trebuie sa cercetati daca acestia pot onora comenzi in tot timpul anului. Pentru ca exista anumite plante care nu se cultiva decat cateva luni pe an. Spre exemplu, la inceputul acestui an, galbenelele au lipsit de pe piata nu mai putin de 60 de zile. Ca urmare a acestei situatii, produsele firmelor mici, care nu au avut forta financiara sa achizitioneaze galbenele din import la un pret aproape dublu au disparut de pe piata, iar efectul a fost ca multi dintre clienti s-au orientat catre produsele firmelor concurente.

2. Lipsa de lichiditati. Este foarte important ca la inceputul fiecarui an sa va intocmiti un buget foarte strict, cu venituri si cheltuieli, dar care sa tina cont de specificul fiecarei luni. Spunem asta pentru ca sezonul de varf in ceea ce priveste vanzarile de ceaiuri se intinde pe durata a sase sau sapte luni, din septembrie pana in martie, cel mult aprilie.

Odata cu incalzirea vremii, se inregistreaza o scadere a vanzarilor. Un alt motiv al acestui fenomen il reprezinta aparitia fructelor si a legumelor, consumatorul preferand aceste produse in locul suplimentelor nutritionale oferite de ceaiuri sau diverse medicamente.

Bugetul de publicitate inseamna 25% din cheltuieli
Aproape un sfert din cheltuielile din firma trebuie indreptate spre promovare. Exista posibilitatea de a crea un produs extraordinar de performant, dar care sa nu aduca vanzarile scontate fiindca nu este cunoscut. Apoi, trebuie sa fiti constient ca orice client se va indrepta spre produsul care ii va atrage atentia la prima vedere, de aceea modul in care arata ambalajul ceaiului este foarte important. Macheta unei cutii de ceai se poate realiza in cateva zile de catre o firma de grafica la un pret de 150-200 de euro, in functie de complexitatea desenelor si a imaginilor pe care doriti sa le imprimati.

Este foarte important ca ilustratiile de pe cutia de ceai sa produca un sentiment pozitiv. Cate strategii, atatea moduri de promovare.

Cheltuielile mari apar atunci cand trebuie sa va promovati produsul in mass-media. Cel mai indicat este sa cumparati spatiu publicitar in ziarele care au rubrici in care se trateaza subiecte legate de medicina naturista. De asemenea, e indicat sa fiti prezent in paginile ghidurilor TV sau in suplimetele marilor cotidiene.

O firma aflata in primul sau an de activitate va trebui sa cheltuiasca lunar cel putin 1.000 de euro pentru publicitate in mass-media. In aceasta perioada de dezvoltare este contraindicat sa va faceti reclama la radio, unde exista riscul ca viitorul client sa nu ramana nici macar cu numele produsului, si nici la televizor, deoarece in acest caz ar trebui sa aveti vanzari foarte mari pentru a va acoperi costurile publicitare.

Consolidarea afacerii, in doi ani
Dezvoltarea afacerii este data de succesul pe care il aveti cu produsele lansate initial. De exemplu, daca ati pornit cu un set de zece produse, cu greu ati putea sa mai lansati un altul nou inainte de sase luni, in primul rand datorita costurilor de publicitate, fiecare produs avand nevoie de o promovare corespunzatoare, dar si din cauza sumelor importante pe care trebuie sa le investiti pentru a inregistra produsul. Mai important decat lansarea a numeroase produse este sa faceti cunoscut brand-ul. Dupa ce reusiti ca marca dvs. de produse sa inspire cumparatorilor incredere, veti putea sa lansati cate produse doriti.

 

De aceea sfatul specialistilor este sa nu va grabiti sa investiti sume mari sperand sa obtineti un profit pe masura. Nu puteti afirma ca aveti o pozitie consolidata pe piata mai devreme de un an si jumatate sau doi. Daca insa respectati legile pietei si gustul consumatorilor, veti avea, in patru ani, capacitatea de a colabora cu firme din strainatate, de a ataca piata occidentala sau, daca va convine aceasta alternativa, sa fuzionati cu o firma de profil cu renume din strainatate.

 

 

 

 

 

 

 


 

Categorie: Alte idei de afaceri | Adăugat de: IonDarii
Vizualizări: 844 | Descărcări: 0 | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
avatar